Saturday 9 July 2011

Mendiang Rani Mukherjee

 Rani. anak kecik aku. *dah macam orang kesunyian plak aku nih.. pagi tadi dah mati. aku tak sedar.. ye lah..aku atas katil..dia bawah katil..mana aku tau kan..

semalam,petang..sempat lah aku bawak si Rani,Kajol ngn SRK keluar dari kotak n biar dorang main2 kat beranda tu..syok pulak..happening jer.. tapi bila aku tenung-tenung sesekor.. baru aku perasan yang si Rani tu tak bergerak sangat..bila suruh makan pun tak makan..minum lagi lah..so, bila maghrib tu..aku masukkan balik dalam rumah dorang..

malam tadi, around pukul 10.30..aku keluar pegi ampai kain..pastu..ttbe jer anak2 ayam aku ni bising.. bising gila.. ibu kata mybe dia sejuk..terkeluar dari kain.. aku buat bodoh la dulu.. sambung ampai kain. lepas tu.. aku pegi lah jenguk.. bila aku bukak je kotak tu.. aku tengok yang si kecik Rani tu dah tak bermaya..penyek je. aku dah risau lah..aku jerit panggil ibu..ibu pun datang..ibu kata masa dia dah nak sampai..aku sedih weh. sebab aku yang jaga dia.. bagi dia makan..bagi dia minum.. bangun pagi2..turun je dari katil pegi tengok anak ayam dulu..baru mandi..

aku cakap dengan ibu..Rani tu macam buta..lepas tu kepak dia mcm patah.. bila ibu check..memang tepat tekaan aku..ntah cmne.. aku cakap kat ibu..suruh baikkan ayam tu.. ntah cmne.. boleh pulak idea gila ibu datang.. ibu suruh Alang pegi amek ubat pandaol kanak-kanak yang cecair tu..campur dengan air..lepas tu suap anak ayam tu makan.. serius.. macam nak gelak pun ada..ya Allah..sedih doe aku tengok saat-saat terakhir ayam tu.. saat sakaratul maut.. aku pun buat keje gila.. ajar mengucap bagai..aku decide nak bawak Rani tidur dengan aku kat bilik.. cuma aku atas katil..da bawah katil..

Pagi tadi.. ibu kejut aku..suruh tengok anak ayam tu mati ke hidup..aku bangun..tapi tak tengok lagi.. dah mandi breakfast sumer.. baru pi tengok..Innalillahiwainnalilahi rojiun.. dah kembali ke rahmatullah..dah keras..lembik..dah sejuk beku..lepas aku balik dari pekan baru aku kebumi kan dia.kat bawah pokok rambutan. aku hias elok2. tapi xde lah liang lahad bagai..lepas tu.nenek dgn atuk aku balik.. boleh dorang gelak-gelak kat aku.. tarik muncung ah cmni!!

ape pun..Rani Mukherjee anakku..mum loves u !!

No comments: