Thursday 7 July 2011

I do

bila tenung dalam dalam... fikir panjang panjang..masak-masak..life do fair for each of us. takdir kita semua tak sama. masing-masing berbeza. aku percaya kita boleh 'adjust' takdir..yes but dengan izin Allah S.W.T. life do complicated tapi kita boleh mudahkannya. minta petunjuk dari Dia. life do easy tapi kita yang rumitkannya. entah lah..dah fitrah manusia.  *aku tak tau ape ke bende lah aku macam cozy mozy sangat malam ni kan. haha. just aku nak share prinsip ,pegangan or kata-kata yang aku fikir boleh diguna pakai n they really give me a great feedback. enjoy life guys.

- Doa.
Allah takkan bantu kita kalau kita tak buat first move. Dia takkan tunggu doa kita seorang. MakhlukNya very infinite guys. kita takkan mampu memikirkannya. itu zat Allah. Dosa kalau berfikir melampaui batas.aku terfikir bila tengok cerita hindustan tentang tuhan dorang. ya. Allah Maha Besar. Allah is Almighty. Very. doa itu penting sebab doa jugaklah makanan kita dalam kubur. doa dari anak-anak yang soleh dan solehah. doa ibu bapa yang redha dengan kita. Allah, banyak nya dosa aku pada orang tua ku. tak terkira....

-Hidup ibarat Roda
Kadang-kadang kita dekat atas.kadang kadang kita dekat bawah. dulu,aku fikir ni cuma kata-kata hikmah or quotes. tapi.. bila hari tu aku lalu dekat Eye on Malacca..aku terbayang ayat ni. aku terbayang roda ferris tu. Ya. hidup umpa roda. ada satu masa..kita kaya..ada satu masa kita miskin.. ada satu masa kita 4- flat..ada satu masa..kita 2 flat. kita tak selalunya berada pada keadaan selamat sebab Allah nak uji kita. nak uji iman kita. nak uji kesabaran kita. Syukur..aku bukan seorang yang panas baran.

-Setiap apa yang berlaku,ada hikmahnya.
Bila kita kehilangan sesuatu, jangan lah kita cepat rasa sedih atau menyesal atau apa saja yang sewaktu dengannya. sebab aku percaya.. Allah nak gantikan 'kehilangan' itu dengan sesuatu yang lebih berharga. cuma kita tak tahu apa yang bakal kita dapat. I really do trust this. Hanya Dia yang Maha Mengetahui. Redha dan bersyukur qada' dan qadar .

kadang-kadang..aku terasa macam aku ni tak de perasaan. Bila orang sedih, aku blur. Bila org frust,aku blur. Aku ni normal ke?

p/s : Jangan pernah kau sesali. *dah macam tajuk lagu.

No comments: