Saturday 16 July 2011

Mari berbahasa pure pahang!

ditahap kebosanan yang melampau-lampau, buat keje berpekdah sikit dengan aney. sedar tak sedar lebih 5 jam jugaklah. haha. keras jari aku.


+ meh aku ajar loghat pahang nak? pure punya
- pahang bukan cakap bahasa baku ke?
+ okeh, meh koi ajor aok berbahase pahang
- lah. tak yah intro pun dah tau .moh le aok.
+ aok jangan nok melawan cikgu nih, koi tempeleng muke aok nanti. haha
- alah aok. koi excited je.
+ koi rase, koi nok cakap pahang la ngn aok. bagi aok paham cket. bole?
-  buleh la. aok cakap je. koi cer translet.
+ koi bukan mende, tak de idea deme weh.




haha.banyak lagi. seronok sena nya. lawak pun ada bila part aku nak tunjuk terror dengan aney. tapi termasuk slank kelantan. haha. n9 pon adoo! dush. hamek, aku kena belajar tak kira apa jua caranya,senang nak datang Lanchang, nak borak dengan daddy n mummy. kan aney? Dengan Oblong pon bolehhh. hahahaha.


moh le aok-aok sume, koi mengajor berbahase pahang ye. see. Aney kasi koi 3 dari 5 star tau! sebab cepat belajar. haha. tengs tau cikgu ijad!


Vocab Berbahase Pahang.


koi                                 : aku / saya / gua
aok                                : kau /awak / lu
kemaih                           : kemas
mengulor                        : melingkar
kabor                             : beritahu / cerita
gone                              : macam mana
care (caghe)                   : kesah
wokme                           : korang
nebeng                           : lepak
pane                              : sengal
cebe                              : cuba
nok koner                       :  nak membelok
bapok doh oh nyer           : menipu sungguh


amacam  ney..ada aku buat research sendiri. aku nak tambah satu lagi bintang. hoho. duh risau koi. kang koi datang rumoh aok jad, koi terpanggei Daddy pulok kat Uncle Bakari. jenuh le koi nak cover muke koi ni. haha. seronok la aok. nanti kita berbahase lagi ye :) sampai Abang Long pon jadi Oblong. haha. dah tu Abang Ngah jadi ape? haha. thanks jugok sebab ajor koi mende tak siuman tu. koi saje nok test aok tadi. haha. pandai aok ye. makan kismis bebanyok lagi.


thanks jugak lah kat abang imran (kah3333) sebab tolong kite belajar bahasa n9 even dia orang Perak. nak tau tak? u speaks very fluent nogoghi! hahaha. kagum. orang pun tak reti.  Ekau jangan nak ngado-ngado poie umah den. nak bojubah bagai. den monggigie kang ekau gak yang golak. haha


n thanks for anything :) n tergeliat lidah bila dari pahang ke negeri sembilan dan ke utara!


p/s : seorang perempuan tetap perempuan walau luaran nye seperti jantan.



No comments: