Friday 5 August 2011

Bila Orang Jepun Berpuasa di rumah aku

kejap lagi orang semua pegi terawikh, aku pulak pegi bertawarikh kat rumah dukun. bahu ni jangan lah terseliuh teruk. aku tak boleh tidur. takkan nak tidur tergantung. bad mood tadi dah okay bila adik aku buat lawak bodoh. haih. nak call gelfren pulak kredit tinggai ciput je. kang kalau gayut mana cukup. haha. esok top up ah.
tulah..boyfren 'celcom' ramai sangat. kah3.


oleh sebab semua orang dalam rumah ni perasan yang aku moody tahap petala kelapan dah, so..dorang pun bukak cerita yang sememangnye aku dah khatam. kisah anak angkat nenek aku yang berwarganegara Jepun. ni kisah benar. berlaku kira kira beberapa tahun sebelum aku lahir. the story..


Pak Ngah aku kena outstation ke Jepun untuk kursus for 3 months. balik-balik je dah bulat macam ikan buntal. sebab kat sana asik makan sushi hari2. bende tu mana masak, mentah! then, bila balik Malaysia..dia bawak bos Jepun dia sekali. duduk rumah aku (yelah sekarang kn aku tinggai sini) for seminggu. Bulan Puasa pulak tu! haaa..part nih yang best!.


masa 1st day puasa, jepun tu ikut sahur. okay je. tapi tak de selera lah sebab jetlag. tapi nenek aku masakkan jugak lauk untuk dia makan lunch. sampai waktu lunch, dia tak makan..katanya nak cuba berpuasa macam semua orang. ouh gila nice lah jepun nih. tapi..bila part petang sikit..muka dah berpeluh-peluh. dia nak minum air..tapi pak ngah aku cakaplah..berpuasa mana boleh minum air. so, dia tahan lagi..


sampai waktu buka je..satu jag tu tak cukup bhai!! haha. nak nak lagi nenek aku masak lauk kampung yang pedas gila nak mati tu! ape lagi, cirit birit ah mamat tu. haha. almaklumlah..nenek aku kalau masak, cili dia.. masyaAllah..aku takkan sentuh doh. free aje masuk hospital.


lepas tu, pak ngah aku bawak dia pegi memancing. tu pun naik syok pulak dia happy sebab dapat ikan. haha. overall memang happening ah seminggu jepun tu kat rumah ni. dah le nak cakap pun payah, sebab pak ngah aku sorang je reti bahasa jepun tu. gila lawak atuk aku cerita bila dorang nak ajak jepun tu minum pagi. duk ber'HAIT' hait je. kan dorang punya style. kah3. tak berneti-henti atuk aku duk tunduk je kat jepun tu. kah3.


then, nenek aku masakkan lah lemang. peh, jepun tu makan macam tak pernah nampak nasi! almaklumlah, lemang kan rupa dia ala-ala sushi. haha. kempunan ler tu. siap mintak resepi kat nenek aku nak buat lemang dengan rendang macam mana. agaknya nak try masak dengan bini dia. (jepun tu dah kawin). nenek cakap " entah hutan mana lah jepun tu nak carik buluh". hahaha.


kiranya memang macam homestay doh nenek dengan atuk aku buat. then aku cakap lah , " alah..boleh je kalau nak jumpa jepun lagi, nanti along cari boyfren orang jepun." haha. gila nice tak? dah la aku tak reti nak cakap jepun gatal nak berlaki orang sana. kah3. gurau semata :)


p/s : teringin pulak aku nak jumpa pak cik angkat jepun aku tu.

No comments: