Friday 27 January 2012

Kuah Durian

pekerjaan rasmi aku bila cuti adalah jadi driver untuk semua orang. kadang2 dalam satu hari tu, kadang2 sampai 3-4 kali keluar kampung. membuang minyak je keje. macam semalam, aku baru je nak bermanja2 duk kat seat belakang.. sekali.." along bawak kete, atuk nak jadi boss kat belakang sensorang". cis!


sampai kat pekan nampak durian. " nenek, tetibe nak makan durian la. hehe". " ha, pusing lah, po laei. jom boli doyan." hoyeahh!! dan ikut sukahati aku je nak pusing macam orang gila tengah2 tu kan. " omang gilo cucu den ni ha." ahaha. " lek luuu. atuk, ni orang pro bawak kete la. haha". and setakat ni dah 4 orang cakap aku bawak kete macam kete rally. ijad, aten, apau and atuk. haha.


sampai rumah, nenek offer nak tolong masak kan. tapi, its okay nenek. along bukan nak makan sangat pun sebenarnye. saja nak main masak2. omputeh kata improve kan skill chef. hehe. omang sonang boto buek kuah durian ni. petik jari je boleh siap. alalalalalala. kacang je pong. 


macam aten cakap, " kita suka masak bukan sebab kita suka makan . tapi kita masak sebab kita suka tengok orang lain makan apa yang kita buat." yup. its 100% true! aku suka masak sebab aku suka cuba resepi baru. aku suka menghias makanan. tapi aku tak suka makan apa yang aku buat tu. erk. cam keling kan ayat ni. -.-"


satu biji durian
50sen gula merah
1 cawan gula pasir
sebiji santan
daun pandan


ekceli, masa aku buat ni, nenek dengan ibu taknak bagi pong sukatan sebenarnye. dah aku kena adjust sendiri sampai jadi. sedih betul. :( kena parut kelapa sendiri. perah sendiri. semua bende sendiri lah! paling tak bleh bla..komen berjelan2 dari 3 orang juri. atuk, nenek and ibu.


" kurang manis ni."
" along, apesal cair ni? terlebih santan ke hape?"
" ni dah letak daun pandan ke belom? asal takde bau pun kat luar?"


memang kucar kacir jugak lah..mana taknak kasi santan pecah. mana nak berlari masuk semak carik daun pandan. mana nak adjust sweet durian tu. haha. ni baru lah mencabar. hohohoii!! lepas penat-penat masak. ayat keramat best dari adik2 is


HURMM, SEDAPNYAAA ALONG BUAT!

alahai korang... kasi along semangat. okay. hari ni along buat mihun singapore! :)) sila kosongkan perut masing2 okay.


No comments: