Thursday 26 January 2012

Brownie and Me

aku selalu berangan nak jadi brownie untuk rumah sendiri. Brownie is an angel. very hardworking angel that completing all the house chores in the blinking of eyes. macam magic. and sedar tak sedar almost 10 tahun aku dah jadi brownie tanpa aku sedar. tulah, effect join Tunas Puteri masa sekolah rendah dulu kuat sangat. aku stil ingat macam mana aku boleh berazam nak jadi brownie.


hari tu hari sabtu. hari kokurikulum kat sekolah. and dalam satu kelas ni, semuanya budak2 Tunas Puteri.


cikgu   : kamu tahu asal usul tunas puteri tu sebenarnya brownie?
studs   : ape tu cikgu?
cikgu   : brownie tu pari-pari yang datang waktu semua orang dah tido. pari2 ni buat semua kerja rumah tanpa sapa2 pun nampak. tau2 je esok pagi rumah dah kemas. sarapan dah tersedia.


and sumpah. start hari tu. aku mula latih diri jadi brownie dekat rumah sendiri. aku buat semua keje rumah bila semua orang dah tido. siang2, ibu duk membebel kat aku kata anak dara pemalas la bagai2. tapi malam2, after rumah dah gelap gulita. aku duk sapu , mop lantai. lap pinggan. kemas fridge, lipat kain and macam2 lagi la. kadang2 tu. aku saje tanya ibu esok pagi nak masak ape. sebab nanti aku dah siap hiris dah bawang, sayur bagai atas meja. tinggal goreng je. :D


macam aku cakap. sedar tak sedar. dah 10 tahun je bende tu aku buat. sampai sekarang. saat ni pun, aku duk pulun lipat baju, cuci baju. even dah pukul 2 pagi. masak air, isi air. paling gila pernah aku buat, cuci toilet pukul 4 pagi. haha. punya lah tak nak bagi semua orang bangun, aku siap sental dengan paling perlahan. siap tak de bunyi langsung! hebatkan?


and bende ni dah jadi habit. since after SPM, hobi dah bertukar dari main playstation, pomen basikal, tanam pokok tu doing house chores. dah mula minat nak belajar pegang sudip, senduk,pisau bagai. dan makin rajin cuci semua kereta padahal takde habuk pong. and yang paling payah tu.. aku dah jadi terlampau bersih. haih. problem. sampai hanger pun nak kena susun ikut warna and saiz. see, aku dah kata makin payah. terlampau perfectionist.


at least, that was one of the way that im trying to help my mom, dad and families. sebab bila duduk kat perantauan ni.. makin jauh dari family, makin jarang balik, makin banyak bende kita tak tau ape jadi kat rumah. ibu dan ayah kita takkan bagitau kita dorang penat buat keje. kita as anak, pepaham sendiri sudahla. awak dah besar. fikirlah susah senang mak ayah. jangan tau nk keluar enjoy je. :)


p/s : lagi2 bila ada adik yang mengada2 taknak buat keje bila kakak dorang ada kat rumah macam nihaaaa. demand mintak hantar gi sekolah pepagi subuh macam princess. dorang ingat along dorang ni rajin sangat ke la nak harung sejuk beku hutan nuuu?  -.-"

No comments: