Wednesday 7 September 2011

Sphaghetti Goreng Paria

semalam aku dah makan sphaghetti bolognese. sebab gian gila kan hari raya hari tu tak jadi nak buat sebab aku banyak keje len nak kena settle. itu pun tido pukul 5 pg. then, semalam..sanggup woo redah hujan lebat semata2 nak pergi pekan beli daging kisar dengan mee pasta tu. haha. lepas gian nak baham banyak. sumpah buncit perut semalam!


pastu tadi, aku dah tak tau nak makan apa untuk buka hari ni. aku memang tak makan nasi time buka. besenye makan around pukul 10 malam sebab nak tukar balik jadual cam kat kampus. nanti kejutan budaya pulak perut aku ni.


then, pegi dapur, check peti ais, check almari.. hoyeah. ada half lagi mee spaghetti tak bermasak. selongkar fridge ada daging kisar banyaklagi, anjing panas [hotdog] and blablabla.. masuk semua sekali. siap. Sphaghetti Goreng Paria! asal paria ? sebab masak macam paria. laju gila.pastu main campur2 tak ikut rukun.


Name  : Sphaghetti Goreng Paria
Duration : 15minit [for amatur] 10 [for pro] haha


Bahan2:
Mee Sphaghetti
3 ulas bawang kecil [ cincang]
2 ulas bawang putih [cincang]
2 sudu cili kering dah blender
3 sudu sos cili
3 sudu sos tomato
daging kisar
hotdog
meatball
minyak
garam
ajinomoto
cheese [optional]


Cara2:
1- rebus mee sehingga kembang.letak sesudu minyak dan garam supaya mee itu tak melekat bila dah basuh.
2- tumis bawang2 cincang sampai naik bau.
3- masukkan cili dan tumis lagi sehingga garing.
4- masukkan garam dan aji.
5- masukkan sos cili dan sos tomato. kacau sebati.
6- masukkan daging,meatball dan hotdog. gaul sehingga daging tu masak.
7- masukkan mee yang dah siap dibasuh dan tos.
8- gaul2 sebati dan rasa. kalau kurang, tambah ikut suka :)
9- tabur cheese [its optional sapa tak suka]
10. siap dihidang.


aku masak memang ala-ala kampung sikit. sebab syok jadi budak kampung nih. nak pedas. sebab aku kan budak nogori. TAPI takleh pedas sangat, nanti gastrik datang menyerang.:D


kat rumah ni. memang semua kaki makan. tapi tang pasta2 ni..aku dengan alang je kaki melantak. alang tu, kalau aku masak mat saleh ni sume..konfom dia tak sentuh nasi dah lepas tu. selama ni pun dia makan nasi sesenduk je sehari. tengok ah badan dia. kurus gila!!! saiz budak darjah dua kot. padahal darjah 6. alang..alang..


p/s : member2 yang pernah rasa masakan aku cuma bapa kerat je kan. aten, apau, farah, adin, gee,ummu...masa terhad. haha

No comments: