Sunday 23 January 2011

Ijad naik Wheelchair hari ini!

Nak dijadikan cerita. semalam dah janji dengan mak ijad nk datang lawat esoknya (hari ni la). sebab mak cik ckp esok mak lang dia ,Kak Mastura nak bwk wheelchair. ktorg pon siap sedia la nk bahan ijad.


mak cik  : "esok dtg x?"
kami       : " InsyaAllah,dtg. kenapa?"
mak cik  : "xde lah. esok, mak cik dia dtg bwk kerusi roda. boleh fatin dgn kila bwk ijad ni jalan2"
kami       : "wah,ijad. esok ktorg bwk ko jenjalan okay. pegi pantai.haha.mcm boleh je" :)


masa tu,mmg nekad la,esok harinya nk dtg sbb nk bwk dia jenjalan.die dah la xmkn.muntah je whole day.lemah betul badan dia.


Nak dijadikan cerita lg.esoknya.mmg standard time la pukul 4 dah gerak pi sana.sbb ktorg mmg sengaja dtg time bagi makan. lg pun.nk dtg time lunch.aten xbalik lg.So, around pukul 4 tu aku tdo lg.sedar2 aten call.tny nk gerak kul bapa.time tu aku xsedar kt luar gelap. aku wat xtau je la. dalam hati ni. nekad nk pi jugak. sbb aten forward msg kak mas kt aku.


katanya : tq paai 4 ur support.kita kena bagi dia smgt.akak jap lg pi anto wheelchair kt dia.


tu yg aku nekad gle nk pi.tgk2 gelap gila la langit kt lua. aku dah pikir dah.nk redah cmne? klo aku sorg.mmg aku xkesah. tp aku bwk anak dara org. pape jadi susah. last2 ktorg pi jugak.tanya gk aten,nk pi bli teh o ais cm bese x? takot lebat. kami pi jugak la ameer ali. dah smpi..


aten  : " nk beli jugak ke?"
aku  : " awat?"
aten  : " smlm punya pun xhabis.die boleh minum ke?"
aku  : "haah jugak.die kn muntah.xyah la beli.jom gerak"


so,kami pon trus pi la hospital. dah smpi area uniten.boleh pulak gerimis. tp.kerana nekad nk tgk ijad naik wheelchair.aku sebagai rempit yg tegar.kui kui. meneruskn perjalanan ke Hospital Serdang. 15 minit je kot dr ukm.cm balik kajang je pon.


dah sampai wad.aten punya la segan.katanya family ijad ramai. aku ckp.mana ada.ala,klo ada buat muka biasa je la.wtpe nk segan.kami pon masuk la wad 7e .bukan 7eleven yea. dari muka pintu. mak ijad dah senyum lebar dah nmpk ktorg.haha. tp aku nmpk kak mas dulu. so,pi jumpa n bersalaman la. merapatkan ukhuwah.kuikui.


sesampai je kt katil ijad .katil 17. ijad pon dengan sambut dgn senyuman.wahhh..ni mesti ada pape ni. happy semacam jer. rupa2nya. dah ada wheelchair. xtau la die mmg tggu ktorg smpi baru nk test wheelchair ke apa. aku yg tgh blurr ni,ttbe je dgr mak cik ckp.


mak cik  : " xpe,kila boleh tlg angkat"
aku        : "haaaa? apa nye?"
mak cik  : "tolong angkat ijad ni. dia nk duduk atas kerusi. bleh kila?"
aku        : " ohh,xde hal la mak cik. boleh jer"


aku pon usung la wheelchair tu ke sisi katil ijad. baru aku nk dukung. si ijad ckp.


ijad   : "lek dulu. ko take time."
aku   : "asal pulak? jap..ko xpakai sluar yek? ohh ok2 aku faham"
ijad   : "yelahh.malu la aku"
aku   : " nk bagi freeshow pon aku xkesah.hahah"


then, tertutup lah tirai.pastu,pak lang dia ada.pak lang dia tolong angkat. terfikir jugak. boleh ker si ijad ni duduk?..xlama pastu.dah sudah. aku pon pi la tgk. ada darah kt atas tilam dia. banyak. kata ijad.tu darah kaki dia yg operate. kluar dari peha dia. tp dah lama.just xtau bau apa before tu. before mak lang dia balik.


mak cik   : " ijad nk gerak ke? ke nk duduk je?"
aku         : " nk jenjalan aku bawak.jom la"
ijad         : "boleh jugak."
kak mas  : " nk gerak.dorg ada.nnti paai ajar okay.mak lang balik dulu" > dan berlalu pergi lepas salam.


ktorg pon bwk ijad jenjalan hospital. pergi lobi. letak dia kt ctu.duduk.sikat rambut dia yg dah xterurus tu. mmg semua org tgk ktorg la.hahha.mak lang dia pon nmpk ktorg lepak2 kt ctu. ijad.ijad. sempat lg die kacau. org.then,bila dia kata panas.ktorg bwk die jenjalan lagi. 


sampai kt atas. dia kata.


ijad   : " nk naik katil cmna?"
aku   : "aku kn ada. aku dukung kau lah.jgn risau.aku okay"
(dalam hati.risau dia jatuh.sbb dia xstable lagi)


then,ada masalh cket time nk angkat kaki dia tu. takut dia sakit. angkat badan dia. nk dukung.takut pinggang dia sakit. lastly.setelah bertungkus lumus.berjya jugak.dia terbaring. after borak2. mak dia ckp. 


ijad         : "la. lupa nk cuci rambut"
mak cik   : " dah xsempat.dah pukul 7"
aku         : "xpe la.esok kn ada.esok aku dtg tlg cuci ok."
aten        : "aku ade klas.xdpt dtg"
mak cik  : "bleh dtg x? sbb klo sorg.susah nk cuci"
aku         : "xpe aten. hmm, mak cik,sy boleh dtg..nnti sy tolong"


lepas borak2.aku pon balik. bukak fb. kak mas komen.katanya ktorg mmg cm adik bradik. :)
kak mas, ktorg xkesah. sbb bagi saya,aten n apau. ijad is more important skrg. bagi dia happy. lg pun nnti bila dia dah discharge.bila lg ktorg nk t8 care dia.nk jenguk dia.nk jumpa dia. so,meanwhile ni la. yg ktorg termampu.


p/s : ijad. aku n aten harap.ko x discharge ward time ktorg ada kuliah. pliss adjust time. nk jumpa.buat kali terakhir. klo ko xmo tgk ktorg nanges la...


 ijad,ktorg nk main pasir cmni :)

nk gi pantai kn.tgk sunset? huhu





2 comments:

Nur Farahin Rashidi said...

jage die baik2 kill and aten :)
you guys memang adik beradik terbaik <3

Kill said...

ko nk buat aku menangis kn faaa :'(