Sunday 30 January 2011

Gemas > Tampin > Rembau > Seremban.

pukul 10 pagi. nmpknya hujan dari petang semalam xhenti henti lg. its not sehari tau. atok ckp dah 5 hari hujan xhenti! dah siap semua. ktorg pon decide nk redah hujan. sbb ibu kata kalau gerak lambat. nnti xde parking kt Hospital Tampin. untuk makluman korg. rumah aku kt Kampung Felda Sg. Kelamah. Gemas, Negeri Sembilan. xjaoh dari Tenang yg tgh duk kecoh pasal pilihan raya skrg ni. kn korg amek Sejarah time skolah dulu. xigt dah form 2 ke form 4.kuikui. ada korg blaja pasal stesen kereta api pertama kt Tanah Melayu. dari Singapore tu. haaa.. umah aku betul2 kt situ. those yg tau MRSM Gemencheh..5minit je smpi lah umah aku.


dalam hujan lebat yg mmg xnmpk apa tu. aku bwk slow jerk. 70-80 km/j. dlm kete. duk mbebel dgn ibu. story pasal aku jatuh moto. pasal aku ngigau.citer psl kawan2. gadoh dgn org. benci seseorg. sumer sumer lah. around 12.30pm ktorg slmt smpi kt Tampin. elok jer aku dah siap park n amek sit dpn ward. ayah called ibu. katanya kena transfer ke Hospital Besar Seremban or newly known as Hospital Tuanku Jaafar Seremban. mak aiiii..jaohh nokk.. kalau berulang dari Gemas > Seremban,i takes 1.5 hour! kalau bwk standard laju lah..haha then,lepas bayar bil semua. ayah kena usung guna krusi roda utk ke ambulance. dapat lah aku merasa masuk dlm ambulance utk pertama kali time nk selimutkan ayah. hoho..cukup2 je kepala aku cicah bumbung ambulance tu.


ibu xfollow ayah by ambulance. sbb ibu nk temankn aku drive. agak bahaya biarkan aku drive sensorg dlm hujan lebat. phm phm je la aku cmne.kekeke. ktorg decide nk balik umah wan ( nenek sebelah ayah) kt Rembau dulu. sbb nk gerak ngn Pak Su. aku xreti nk ikut jln higway mana. adik aku kena tinggal kt umah Pak Ngah. sbb ada cousin kembar dia kt sana. bia dia main.kang pi hospital. aku yg tension. "along nk tu. along nk ni" haihhh.


smpi je Rembau. tgk. Pak Lang. Mak Long , Pak Su semua ada. then, ktorg trus pi Seremban. Pak Su lead. masuk je highway PLUS.. haihhhh.. gila makin lebat. aku xnmpk jalan kot. wiper bergerak laju laju. risau gk aku. lari 100-120 km/j je Pak Su lari ni. mau berpusing kete. dah la jln licin. aku tawakkal je la. follow org kt depan. mmg kecot time lori balak. lori kontena sebelah sebelah. tp control macho. brani mati je aku bwk ni. almaklumlahh..dah lama xdrive highway!!




elok je smpi hospital. satu lg masalh. peak time!! jenuh gila nk carik parking. ayah called. dia dah smpi kt emergency room. aku drop ibu ,angah n alang kt ctu. then, follow Pak Su carik parking. pusing punya pusing. dapat la satu. tp jaohhh gila. dah la kt bukit. menjunam pulak.space bapaklah kecik. kete aku sekian punya besar. menyesal xbawak kancil atok! punya lah main reverse byk. aku bukan apa. dah fobia sikit since kete kak ayin kena sondol kt pangsun hari tu. dah la depan aku saga. blakang aku merc. gila. aku reverse tlebih hancur merc. aku xtekan brek. saga kemek. dah btungkus lumus. berjaya gk aku aplikasikan ilmu JPJ  aku dulu.kakakaka.


then. pak su sampai. die pon parking kt bawah2 jauhh sana. ktorg carik ibu semua. pi kt wad kecemasan. nmpk ayah tgh baring dgn wayar byk.berselirat kt badan.lagi2 kt bhgn dada. ayah pakai oksigen tu. aku pelik sbb xramai org kt tempat ayah masuk tu. usha punya usha, rupanya ayah dlm Zon Kritikal. huihhh.. kira teruk jugak ayah sakit ni. nmpklah muka ayah tahan sakit. lepas tggu dlm setengah jam. ayah kena pindah kt Wad 7B. tringat kt ijad. Wad 7E :) time masuk je kt pintu wad. giler bapak lahhhhhh. mcm pasar malam! bising giler. sumpah aku migrain time tu jugak. aku mana boleh duduk kt tgh2 org ramai nk mati tu. trus berpinar 2 mata. aku pon decide tggu kt luar. jalan2 kt lobi. tdo kt ctu.


then, aku naik balik. sbb dah bosan.tgk ayah tengah pegang dada dia.time tu dah smbung dgn alat bantuan penafasan n alat kira nadi n jantung. graph dia. mcm2 bentuk ada. tp yg aku prasan. setiap kali ayah ckp dia sakit. graph dia trus menjulang tinggi. after check couple hours. doktor dah sahkan ayah aku kena serangan jantung for the first time. now, ayah still xstabil. doktor kata. klo dlm masa 3 hari. ayah still sakit, pastu ayah akan ditransfer ke IJN a.k.a Institut Jantung Negara kt KL. time aku nk balik tu. ayah xkasi ibu tinggal. dia takut aku drive sorg2 dlm hujan yg menggiler lebat ni.


around pukul 5ptg. aku gerak balik. aku decide nk balik Gemas. sbb adik adik aku skolah esok. mmg jaoh la wa cakap lu. dari KL pi Melaka kot jauh dia. pastu ktorg singgah kt umah Mak Ngah sbb nk amek adik yg tingal tadi. lepas segar kan mata. aku dah ngntok.penat. :( ktorg smbung balik journey balik ke Gemas. hujan makin lebat. aku rasa mcm jaoh sgt nk smpi umah. penat giler doe. aku xprasan. ada air bertakung kaw kaw. aku dah la tgh mengntuk. drive slow pulak. dgn minyak kete xde.ttbe je aku diserang gastrik. adoiii... mg sakit lah. aku trus layed down krusi tu. mmg sdap tdo lah. ibu xprasan aku gastrik. kang dia glabah lak. sbb xde sapa nk drive. aku trus bwk n bwk. smpi kt satu lembah ni.mmg cm sungai besar  la wehhhh.. padang padang. dah banjir.. ibu yg tgh jwb called tu tkejut. sbb ttbe je kete unstable sbb lalu kt air jalan yg bertakung.laju kot aku bwk.kakaka. disebabkn kerisauan yg jelas ternyata. ibu pi jerit. "alonggg!kete kt depan!" aku trus cm tsedar dlm ngntok. n pndang depan balik. fuhh.. ibu ni buat cuak la.


trus jln n jalan. smpi kt Jelai. tgk air banjir dah naik atas jalan. adoiii.. cmne nk balik. jalan dah kena block pulak. dah tgk tgk. aku call atok. atok kata boleh lalu. tp guna gear satu je. ok. dgn baca bismillah. tekan klac.masuk gear. aku pon jalan dgn hati hati. berdebar debar. lepas dah lalu agak jauh.. ktorg berjaya redah air banjir tuh.. yeahhhhhh.. happy happy!. trus smpi rumah. makin lebat pulak. rupanya. nenek dah tggu kt beranda . smpi2 trus story mory sumer. aku trus landing kt sofa. bukak tv. penat giler wehh.. rupanya dah 3 jam aku drive dari Seremban balik Gemas.. mak aihhh.. cramp gila kaki aku.apa taknya. brek. minyak.brek.minyak. sumpah penat. smpi aku tgh typing entri ni pon. kaki aku kejang.


now,risau esok aku pi Seremban cmne. konfomlah kt bawah tu banjir lagi teruk.umah aku kt puncak bukit. :) sbb adik aku punya member ckp. budak2 kt pekan Gemas dah kena pindah naik bot. adoiii. ibu dah risau xdpt tgk ayah dah. pape pon. kita tgk pagi esok cmna. naseb baik aku tgh cuti. klo x. tataulah cmne.....




p/s : thanks to kawan2.n semua2 yg call n msg tny psl ayah. appae nnti aku update n inform korg okay. sory ade yg xreply. aku agak penat td. n xsempat nk angkat while driving. fon kt kocek punggong. hahaha.

No comments: