Sunday 8 April 2012

Menziarah

around 2.30pm kami sampai di Kg Dala, Lanchang, Pahang. Memang mula2 konon nak pi pagi, tapi pagi kami tu pukul berapa? then, singgah jap bagi moral support untuk Abang Adam for his  GMI' Open Day. Kami main quizzes, giant chess, dapat hadiah bagai, dengan baju kurung pulak tu. haha. Lepas habis semua tu, dengan dua kereta, heading to rumah arwah ijad. Abang Jebat, Alang, aku, aten, Kak Maz, Kak Yin.


Dah la sampai-sampai terus makan. mak aihh segan gila.Untung mak kau dapat dua bibik free je hari ni jad. Aku  dengan alang. haha. gigih orang tua tu sapu lantai penuh lemah gemalai, basuh pinggan semua. Tak sangka we'olss. muahahaha.


Alhamdulillah jad, kami jumpa wan, ibu, ayah ter, long and the gang, tengku, kak fiza. dah macam reunion family dah. =D Mak Abah sihat jad. Dorang dua tabah sangat. Kau tahu, aku sengaja tak nak masuk bilik kau. padahal dorang sume solat kat situ. Kau tau sebab apa, aku terbayang semua tu balik. First thing aku nampak bila sampai is CCW 3325. Ya Allah rindunyaaa aku kat kau bila tengok kete tu.


Depa godek2 lappy kau jad. Aku perasan, abah pergi keluar rumah, hisap rokok ,bila dorang bukak album gambar kau. Padahal mak dengan ibu semua ada kat situ. tapi tak pelah. Rumah kau tu dah macam rumah aku. Mak abah adik semua tu pun dah macam family aku. Abah pergi kebun sebab nak hilang stress. Pastu aku rasa nak gelak pun ada, sebab teringat kau bawak kitorang pi jenjalan kat area kebun lepas balik rumah wan hari tu. Dengan kerbau nye lah hape semua. =D


Lepas tolong prepare untuk baca yasin petang tu, kami nak mintak diri lah balik ke Bangi. Masa tu kami tengah berkumpul dengan ruang lepak dalam tu. Tiba2, abah keluar dari bilik, datang kat aku..


+ kila, ajak kawan balik lepas isyak ye, makan kat sini malam ni.
- err pakcik..camne eh..( aku pandang semua orang sambil )
+ balik malam ni la. makan sini.
- sebenarnya kitorang dah nak gerak dah ni. ada hal sikit.
+ dah tu nak balik lah ni??


Ya Allah jad, berpeluh dahi aku nak mengadap abah kau jad. Bukan aku sorang je, yang lain pun sama. Berdebar habis nak jawab statement abah kau tu. Sumpah, kami tersentap sangat2 tengok muka abah berubah 100% lepas kitorang kata nak gerak balik time tu jugak. Kalau takde hal, aku boleh je stay, masalahnya banyak dugaan. So, kami pujuk abah, lain kali kami datang lagi, lepas cuti. Alhamdulillah, dia dah rileks sikit.


Then, kami pergi ziarah kubur kau. Aku dengan aten cuma mampu duduk luar pagar je. Nanti next time kami datang dekat ye. Kau tahu jad, abah cakap something yang akan buat mana mana orang pun tersentuh hati.." kau lah intan, kau lah payung, kau lah racun, kau lah penawar.." even dorang yang cerita tapi sebak tu menusuk kalbu kot. Abah sayang sangat kat kau jad. Kau anak dia. 


Abah suruh kami datang lagi. Dia nak suruh kami makan. haha. Ingat tak dulu, abah suruh kitorang semua datang ramai2, dia nak bawak kami pergi berkelah, makan-makan semua. InsyaAllah, nanti kami datang ke Lanchang and ziarah kau lagi ek. Kau tahu jad, semalam kami pi tengok Wrath Of Titans, movie yang sepatutnya kita tengok berempat. Aku termenung jad pandang screen. Tak focus langsung. rasa nak tido pun ada.hehe.


ALFATIHAH UNTUK MOHAMMAD ROHAIZAD BAKARI


p/s : shoot balik gemas tengah hari nanti. Aten to perlis, aku ke gemas. thanks abg jebat sudi hantar. jasamu di kenang. claim cuci kereta next week orang dah balik okay.=D

No comments: