hari ni aku nak buat spesial entry pasal sugardad aku.(Mr S). aku masa first time jumpa dia, aku rasa umo die dalam 29 tahun. then, melalui kawan dia (Mr A), kitorg keluar sama. Satu pagi, bulan puasa sem lepas, kitorg berempat pi KFC Kajang. lepak sampai sahur. time tu lah dia dedahkan IC dia. so, nmpklah kenyataannya yg dia muda beberapa tahun.wakakkakaka. sorry ek!
aku duk umah ni, malas sikit nk on9, sbb adik2 yang lagi dua orang tu..pantang..balik skolah je mengadap laptop. berYOUTUBING je kejonye. so, sesekali je lah dpt on fb n blog. then, siang tadi..aku tgk die ada buat entry. aku tak berani la nak kata aku ni rapat gegiler dengan dia, tapi sem ni..kitorang memang selalu keluar and lepak together2. tak sangka lah nak jadi sebaik macam ni. tapi setelah 5 bulan bersama, sikit-sikit tu tau lah perangai dia cmna. apa yang dia suka, apa yang dia tak suka. Dia ni macam abang bagi kitorang sebab, dia dengan A dah matured and apa yang dorang cakap boleh dipertimbangkan dengan sewajarnya. So, gurau..gelak ketawa, tacing, kutuk, bahan tu memang bende wajib kalau semua ada. Aku pon tak penah amek hati.
Just tadi, dia ada buat entry cam pelik sikit. then, ter nak komen. tapi tak der la duk masuk kt fb. better kt chat kan. bila duk ce citer2 tu..aku ada terbuat salah sikit. and aku sedar..hati dia dah tercalar. aku dah mintak maaf. tapi entah kenapa.. aku rasa bersalah sangat-sangat. aku takut bende lain yang jadi. dah la aku tak sempat jumpa dia before check out. even dengan Myvi pon aku jumpa 5min je time amek barang pagi semalam. ekceli, aku terkilan sebab tak dapat jumpa n lepak dengan dorang. :'(. aku harap dia jaga diri leklok. dengan kesihatan dia yang tak berapa nak baik. dengan banyak keje and komitmen lain. sesungguhnya, sugardad aku ni sangat la buzy!
cuma tulah. aku just nak cakap kat dia:
sorry sesangat. even org dah ckp tadi. tapi entah la. org tak sangka bende tu nak jadi camni. and org harap sgt kita dapat jumpa lagi nanti even tu agak mustahil dengan keadaan masing2. sorry jugak klo org tanya bende yang bukan-bukan tadi.
p/s : kak maz, kak fizah, aten, alang, abg adam, abg jebat, n kak yin. pegi taman negara leklok ea. jaga diri. sorry orang tak leh pegi. mmg org tak suka masuk hutan. masalah kesihatan banyak.nanti menyusahkan semua org pulak, even org mmg rasa nak sgt join korang. :(
Friday, 29 April 2011
Tuesday, 26 April 2011
Lepak Kat Stadium Jer!
assalamualaikum. kom apa..KOMBAT. bat apa..BATMAN..haha. hye korang. semalam, TITAS last paper untuk sem ni. then, aku pon dah MERDEKA!! hahha. tapi Vi kata, " tunggu aku abis exam. jgn balik dulu". okay. so, untuk membuang masa yang tersedia ada ni. Pukul 10pg tadi aku pon keluar dari ukm menuju ke Kajang. buat apa? cari kerja. hahah. ye lah. apa lagi nak buat cuti 4 bulan? nak duduk umah? memang tak lah. baik aku kumpul duit banyak2 untuk planning sem depan yang dah ada dalam kepala otak ni. waaa. tak sabarnya....so, aku pon survey sana survey sini. 3/4 pekan Kajang tu dah aku teroka. tapi keje yang aku carik still tak der. demand.
# kalau boleh ofis hour
# gaji 500++
# tak jauh dari rumah (Taman Asa Jaya, depan Taman Jasmin,Kajang Prima)
# kalau tak ofis hour, hari sabtu boleh tapi half-day jer.
# tak yah pakai uniform
aku bukan apa. ni adalah arahan dari bonda n ayahanda terchenta. katanya, kalau aku amek keje yang lain cm KFC ke mcD ke.. cuti dah la sekali seminggu. penat gila pulak. balik malam. dah susah nak balik rumah. bila pikir2 balik, agakla.. aku dah la senang homesick. kang Apak dengan Mak Su balik Gemas, dah aku tinggal sesekor kat umah..sadis tol..:'(
then, duk tengah merayau2 tu, atas motor nih tengah merempit. Si Vi text aku..
Vi : Beb, aney kt b.polis kjg
aku : aku kt kajang la ni
Vi : Jadah bhai. ko wt pe kt sna.
aku : jalan2 cari kerja. haha. die de lg kt sna?
Vi : dia da kt b.polis lg. tp gya mcm nk dtg sni. ko g r bhai.
aku : aku tggu die reply jap.
Vi : soh dtg ukm jgk..xkre..xpn soh jmpe kt mn2..
aku : die tak kasi aku dtg la. n die xsure nk dtg ukm ke tak.
Vi : asl lak dye xksi?
aku : die dah nk sudah da.
sambil aku text si Vi ni, aku text jugak la si Kancil ni. kot2 Vi kencing aku..
aku : woi..aku kt metropoint kajang ni.. ko xckp pn ko kt cni.
aney : xplan doe. haha. surprise! kau dgn sapa?
aku : sekor. jap aku g sana. tggu!
aney : tak yah ar. aku da nk sudah.
aku : da tu.ko dtg ukm x?
aney : tak tau lagi la der.
aku : seyes tanak aku dtg? nnti roger ah.
aney : okay. xde hal. haha
then, aku balik ukm. sbb nk bawak Vi pi makan. kitorg lepak Ameer Ali je pon. almaklumlah..aku kn diet. haha. tak de lah. xde selera. then, duk tgh melantak roti planta dengan roti pisang tu, si aney msg. tanya kt mana.. aku pon ckp la.. "kat jalan yg benar".hahah. die dah otw ke ukm rupanya. wahh. happy gler la ktorg. ape lagi. call apau. kejut dia sampai bangun. dengan tak waras die tu entah kul bapa bgn tdo. duk layan hindustan sampai meleleh-leleh air mata.. hahaha. semapt la kitorang belikan roti planta n teh o ais fevret die. n trus pecut gi stadium. kat atas bukit. tu tempat aney last lepak sehari sebelum die eksiden yang meragut nyawa arwah iela.
sampai je kat sana. tgk abah die a.k.a bapak mentua aku yang kedeks tu duk tengah melayan perasaan. style betol dgn spect Rayban die. fuhhh. aney punya keje la bagi gelaran ni. ingatkan mak die ada skali. tengok2 lelaki. ingat along daus. tapi lain pulak muka..hmmm. pastu mamat tu keluar dari kete, bawak wheelchair utk aney. aney kata, tu lah angah, adik along daus. ohh. segan plak aku. dah la Vi tak de. die balik jap. Kak long die dtg amek barang. then, tak lama tu baru la si apau datang dengan muka tak waras dia la. hahah. sambil tggu Vi sampai tu, sempat la membahan si Apau ni. then, Vi jugak jadi mangsa bahan. tak tertinggal jugak. aku!! siot tul dorang ni. haha. tapi hari ni memang happening. ekceli, ni 2nd time, kitorg lepak berempat lepas mcD dulu2. lagi2, abah aney yang sporting tu kasi can kt ktorg nk lepak lama2 ditengah panas. thanks pak cik!
aney? die dah boleh berdiri sendiri, tapi still berpaut kat mana2. dah boleh naik wheelchair sendiri dengan syarat, wheelchair tu mesti dekat dengan dia. berd? tak yah citer. aku rasa tadi dua batang duk layang asap rokok tu kt muka aku. sama la dgn apau. mula2.. bajet .takut kena marah dengan pak gad. bila aku kasi green light..laju je pulak. haha. bila aku mintak sebatang, tak kasi pulak. buat penat jer aku duk ceramah kt dorang pasal ayah aku sakit jantung pasla rokok. hhmm. haram.. xde effect. haha
abah n angah die pi solat kt masjid jap. tinggal la kitorg empat ekor kt bukit stadium tu. borak borak. bahan-bahan. of kos. tu bende wajib! ahahaha. then, lepas abah n angah samapai, dorang pon nk gerak pi Putrajaya. ada hal sikit katanya. so, macam bese time nk tolak wheelchair je, aku jadi mangsa.. mula2 aku ingat die boleh gerak sendiri. aku buat bodoh je la. skali..
aney : "kill, apa lgi. cepat la tolak krusi."
aku : " aikk. bukan ko bleh gerak sendiri ke?"
aney : " ala tolak je la.."
abah : " kila, bia jer. selama ni boleh je buat sendiri.."
aku : " mengada ni pak cik. saja nk mendera saya."
aku buat jugak la kan. kang merajuk pulak kalau tak tolak. hahah. pastu, abah dia tunjuk la report polis yang aney buat tadi. pasal bayaran tertunggak sumer yang agak memeningkan kepala. abah die tanya apau. apau tanya Vi. Vi tanya aku. hmm. haram. sumer tak tahu. haha. abah aney ajak kitorang pi Lanchang,die nak masak Pie Ikan Patin fevret aku tu untuk kitorang lagi. die ajak weekend ni. isyy, mana boleh kata Vi, apau nk balik muar! haha. pastu, dorang pon bertolak balik.bila aku sampai bilik, aku dapat text msg dari aney..
aney : take care weh. panjang umo jumpa lg.
aku : haha. xde hal der. simpan duit byk2. blanja aku sampai habis grad. :)
aaaaaa. seronoknya hari ni. dah lama tak lepak macam ni. aney, lama tau tunggu bulan 9. betollah, kalau bende di plan tak kan jadi.. tgk hari ni. tayah plan2 muncul jugak kau kt ukm ni even tak menjejak kaki kt kkm. tak per, kitorg faham. ko dah ckp dulu sbb apa. :)
p/s : aku dah pening nk carik keje cmne. silap2 aku balik umah je kang. hahah
Monday, 25 April 2011
Couple Islamik
Kisahnya mengenai 3 org, Syafiq, Safura dan Muhammad. Syafiq dan Safura sama-sama belajar di SAM Bestari. Beberapa lama kemudian, Syafiq jatuh hati pada keayuan Safura. Matanya mengalahkan Zinnirah. Wajahnya berseri-seri dengan cahaya keimanan. Pergh!! Cantik sangatlah jika nak diceritakan. Tetapi, Syafiq cuba tahan. Dia tidak boleh meluahkan perasaan dia pada Safura sebab nanti takut kena tangkap dengan ajk pencegah maksiat sekolah.
beberapa tahun berlalu...Akhirnya, apabila Syafiq berada di Tingkatan 5, dia sudah tidak mampu bertahan. Dia mengatur langkah dan akhirnya, Safura tewas pada pujuk rayunya. Walaubagaimanapun, mereka ini sedar yang mereka orang Islam. Islam tidak membenarkan umatnya ber’couple’. Jadi mereka berpakat yang mereka ini hendak membuat satu revolusi dalam couple. "COUPLE ISLAMIC". Asal keluar, pergi tempat terbuka. Tak mainlah tempat gelap-gelap ni. Bukan itu sahaja, Safura kena pakai tudung labuh. Syafiq pula pakai serban dan jubah. Lepas itu mereka keluar bukan membuang masa, keluar bawa Al-Quran. Berhenti di kedai makan, tadarrus lagi. Jalan pula, mana ada pegang-pegang tangan, mereka ikut cara Nabi Musa. Lelaki di depan, perempuan di belakang. Bila balik rumah, missed call pagi-pagi. Suruh qiamullail. Hah! kan Islamic punya couple tu.
Setelah setahun mengamalkan taktik sedemikian, Syafiq ditakdirkan bertemu dengan Muhammad. Ketika itu Syafiq dan Safura sedang bertadarrus di RFC. Muhammad tiba-tiba datang menghampiri mereka kerana tiada tempat duduk. Bila duduk, Muhammad bertanya, "Have you married?". "No.", jawab Safura. "So, why you sit together with this ajnabi alone here", tanya Muhammad. "Kami couple, tapi Islamic way" jawab Syafiq. Muhammad hanya tersenyum mendengar jawapan itu. Muhammad pun memulakan ceritanya.
"Aku ni muallaf. Asal dulu aku kristian. Tinggal kat Singapore. Dulu, aku suka sangat makan babi. Kalau sehari tak makan, pengsan aku. Pernah sekali mak aku terlupa beli babi, aku masuk wad malam tu. Tetapi, Alhamdulillah, Allah buka pintu hati aku untuk terima hidayah-Nya. Bila aku masuk Islam, aku dapat tahu, dalam Islam tak boleh makan babi. Aduh, pening kepala aku. Macam mana aku nak buat ni??? Seminggu aku masuk hospital lepas masuk Islam. Kalau zaman Rasulullah dulu ada peringkat-peringkat dia. Tapi aku…mana ada. Jadi, time kat hospital tu aku fikir. Akhirnya, aku jumpa satu jalan keluar. Aku nak Islamkan babi tu. Aku beli seekor anak babi. Dari kecik aku jaga dia. Seekor lalat pun aku tak bagi dekat. Setiap jam aku mandikan dia. Lepas 3 hari, aku bisikkan kat telinga dia dua kalimah syahadah. Lepas tu, tiap-tiap hari aku bagi tazkirah kat babi tu. Asal dia berak aku vacuum terus. Camnilah kehidupan aku dan babi tu buat 2 tahun. Lepas dua tahun, masa yang ditunggu-tunggu tiba. Masa untuk sembelih babi ni. Tengok-tengok babi ni takde leher. Tapi, lantaklah. Aku tibai je sebab dah 2 tahun tak makan babi ni. Lepas tu, aku pun masak la bakut teh. Tengah-tengah makan, nampak seorang ustaz tengah jalan-jalan. Muka macam lapar je. Aku pun ajak la dia makan. Ustaz!!! jom makan. Babi Islam nih.”
Bila terdengar kisah itu, Syafiq dan Safura pun sedar. Kalau benda itu haram, ia tetap haram. Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas...
p/s : yg HARAM tetap akan HARAM walau kita cuba apa cara sekalipon untuk mengHALALkannya..peringatan untuk diri ana sendiri terutamanya....wallahualam
p/s : kopi dan pasta from a social website. aku tertarik gle..:)
Friday, 22 April 2011
Sikret Resepi | Pizza
hai hai hai..
Semalam SPHAGHETTI, hari ni PIZZA,
Semalam Vi tak reti, hari ni test power ja.
haha. sempat lagi berpantun yo! orang kata, ke mana tumpahnya kuah, kalau tak ke nasi. cmtulah agak eh kalau nak dikoba an kuargo den ni. kalau dah niago tu, niago lah dari buyot sampai cucu cicit. sorry, terkeluar pulak bakat speaking nogoghi..haha. hari ni ibu berniaga macam biasa. dah tu minat dia. lagi2 bab masak memasak ni. sampai dengan aku-aku sekali berjangkit suka masak-masak. so, tadi tolong lah ibu buat pizza sebab ada permintaan dari orang2 kampung ni. dulu, masa ayah upah orang renovate rumah, aku masakkan FETTHUCINI CARBONARA. ni aku belajar dari internet jer. sambil edit2 siket.boleh la..
Bahan buat doh pizza:
3 cawan tepung gandum
3 sudu yis
1 sudu minyak masak
1/2 cawan air suam
garam
Cara buat doh pizza:
1) bancuh air suam dengan garam hingga larut. Asingkan.
2) masuk tepung,yis dan air suam sikit demi sedikit.
3) uli hingga sebati dan doh tidak melekat di tangan.
4) letak doh di tempat yang panas sedikit supaya gebu dan naik 2kali ganda.
5) selepas 10-15 minit, bulat-bulatkan doh tadi supaya senang dicanai.
6) taburkan tepung di atas papan canai dan penggeleh supaya tak melekat.
7) ambil doh tadi dan canaikan ikut suka hati.
8) ambil dulang oven, sapukan planta supaya bila bakar tak melekat.
9) biarkan doh mengembang lagi atas dulang.
Bahan buat sos pizza:
1 ulas bawang besar cincang
2 ulas bawang putih cincang
2 biji tomato cincang
sos tomato
sos cili
oregano kalau ada
garam
gula
Cara buat sos pizza:
1) tumis bawang2 tadi hingga wangi.
2) masuk sos tomato dan sos cili.
3) tmbahkan sedikit garam dan gula sesedap rasa.
4) masukkan tomato cincang.
5) taburkan sedikit serbuk oregano untuk tajamkan bau.
6) kacau sehingga pekat dan boleh tutup api.
Bahan untuk hias pizza:
Keju mozzarella
Nenas cincang
Cili Benggala cincang
Hotdog/ meatball/udang/ayam
Sayur campur
Cara untuk hias pizza:
1) setelah doh tadi mengembang, sapukan sos yang dah dimasak secara rata.
2) taburkan sayur campur, cili,hotdog dan lain2. ikut suka hati.
3) sagat keju mozarella diatasnya.
4) bakar di dalam oven yang bersuhu 180c selama 10minit.
then, awok boleh melantak dah..huhu. makluman, ini adalah basic pizza yang aku dah edit.
Semalam SPHAGHETTI, hari ni PIZZA,
Semalam Vi tak reti, hari ni test power ja.
haha. sempat lagi berpantun yo! orang kata, ke mana tumpahnya kuah, kalau tak ke nasi. cmtulah agak eh kalau nak dikoba an kuargo den ni. kalau dah niago tu, niago lah dari buyot sampai cucu cicit. sorry, terkeluar pulak bakat speaking nogoghi..haha. hari ni ibu berniaga macam biasa. dah tu minat dia. lagi2 bab masak memasak ni. sampai dengan aku-aku sekali berjangkit suka masak-masak. so, tadi tolong lah ibu buat pizza sebab ada permintaan dari orang2 kampung ni. dulu, masa ayah upah orang renovate rumah, aku masakkan FETTHUCINI CARBONARA. ni aku belajar dari internet jer. sambil edit2 siket.boleh la..
Bahan buat doh pizza:
3 cawan tepung gandum
3 sudu yis
1 sudu minyak masak
1/2 cawan air suam
garam
Cara buat doh pizza:
1) bancuh air suam dengan garam hingga larut. Asingkan.
2) masuk tepung,yis dan air suam sikit demi sedikit.
3) uli hingga sebati dan doh tidak melekat di tangan.
4) letak doh di tempat yang panas sedikit supaya gebu dan naik 2kali ganda.
5) selepas 10-15 minit, bulat-bulatkan doh tadi supaya senang dicanai.
6) taburkan tepung di atas papan canai dan penggeleh supaya tak melekat.
7) ambil doh tadi dan canaikan ikut suka hati.
8) ambil dulang oven, sapukan planta supaya bila bakar tak melekat.
9) biarkan doh mengembang lagi atas dulang.
Bahan buat sos pizza:
1 ulas bawang besar cincang
2 ulas bawang putih cincang
2 biji tomato cincang
sos tomato
sos cili
oregano kalau ada
garam
gula
Cara buat sos pizza:
1) tumis bawang2 tadi hingga wangi.
2) masuk sos tomato dan sos cili.
3) tmbahkan sedikit garam dan gula sesedap rasa.
4) masukkan tomato cincang.
5) taburkan sedikit serbuk oregano untuk tajamkan bau.
6) kacau sehingga pekat dan boleh tutup api.
Bahan untuk hias pizza:
Keju mozzarella
Nenas cincang
Cili Benggala cincang
Hotdog/ meatball/udang/ayam
Sayur campur
Cara untuk hias pizza:
1) setelah doh tadi mengembang, sapukan sos yang dah dimasak secara rata.
2) taburkan sayur campur, cili,hotdog dan lain2. ikut suka hati.
3) sagat keju mozarella diatasnya.
4) bakar di dalam oven yang bersuhu 180c selama 10minit.
then, awok boleh melantak dah..huhu. makluman, ini adalah basic pizza yang aku dah edit.
Thursday, 21 April 2011
Sikret Resepi | Sphaghetti
allo. ni basic spaghetti. and yang dah aku edit mengikut selera orang malaysia. kalau ikot yang original italian..memang boleh berkerut2 muka nak telan. haha
Bahan untuk sos spaghetti :
1 ulas bawang besar blender
3 ulas bawang putih blender
daging / ayam cincang
1 tin PREGO traditional/mushroom/spicy
3 biji tomato blender
sos tomato
sos cili
garam
ajinomoto
air
minyak masak
Cara untuk buat sos spaghetti:
1) masuk sedikit minyak ke dalam periuk. bila dah panas, tumis bawang2 yang dah blender tadi.
2) bila dah wangi. masuk daging. kacau sehingga bertukar warna putih.
3) masuk PREGO dan tomato yang dah blender. kacau sebati.
4) bila dah menggelegak, masuk sos cili dan sos tomato.
5) masuk sedikit garam dan ajinomoto.
6) dah agak2 sebati, boleh la masuk hotdog,meatball,sayur campur..ikut suka.
7) kemudian, kacau kacau n booleh angkat.
Bahan utk mee spaghetti:
1paket mee spaghetti
minyak masak
air
Cara masak mee:
1) isi air setengah periuk.
2) masuk sesudu besar minyak masak dan sesudu kecil garam.
3) biar mendidih, kemudian masuk mee.
4) bila dah kembang, tutup api.
5) angkat dari periuk dan bilas dengan air biasa.
6) tos dan siap dihidang bersama sos.
Bahan untuk sos spaghetti :
1 ulas bawang besar blender
3 ulas bawang putih blender
daging / ayam cincang
1 tin PREGO traditional/mushroom/spicy
3 biji tomato blender
sos tomato
sos cili
garam
ajinomoto
air
minyak masak
Cara untuk buat sos spaghetti:
1) masuk sedikit minyak ke dalam periuk. bila dah panas, tumis bawang2 yang dah blender tadi.
2) bila dah wangi. masuk daging. kacau sehingga bertukar warna putih.
3) masuk PREGO dan tomato yang dah blender. kacau sebati.
4) bila dah menggelegak, masuk sos cili dan sos tomato.
5) masuk sedikit garam dan ajinomoto.
6) dah agak2 sebati, boleh la masuk hotdog,meatball,sayur campur..ikut suka.
7) kemudian, kacau kacau n booleh angkat.
Bahan utk mee spaghetti:
1paket mee spaghetti
minyak masak
air
Cara masak mee:
1) isi air setengah periuk.
2) masuk sesudu besar minyak masak dan sesudu kecil garam.
3) biar mendidih, kemudian masuk mee.
4) bila dah kembang, tutup api.
5) angkat dari periuk dan bilas dengan air biasa.
6) tos dan siap dihidang bersama sos.
Subscribe to:
Posts (Atom)